Facebook pagina Acta SynergiaTwitter pagina Acta SynergiaLinkedIn pagina Acta Synergia

Slide background

Welkom op onze nieuwe website. De komende tijd zal de website nog aanvullingen ondergaan.

Acta Synergia

Auto

Oktober 2018. Over dit onderwerp onder andere:

Pas het 18e ritje naar de golfbaan is zakelijk

Sommige dga’s maken zakelijke kilometers met een auto van de zaak vanwege bezoeken aan golfbanen met potentiële relaties. De Belastingdienst zal dan vaak stellen dat op zijn minst een deel van die ritten een privékarakter heeft. Daardoor riskeert de dga al gauw een bijtelling op zijn loon. Een recente uitspraak van Hof Den Bosch maakt dit probleem er niet beter op. Een dga had 79 ritten met de auto van de zaak gemaakt naar golfclubs. Dit met als doel het kunnen spelen van golf met (potentiële) zakelijke relaties. De dga hield een sluitende kilometeradministratie bij en meende dat de bijtelling achterwege kon blijven. Maar het hof stelt vast dat personen die in een vergelijkbare positie verkeren als de dga gemiddeld 17 keer een bezoek brengen aan een golfbaan. Van de door de dga aangegeven zakelijke kilometers vanwege de bezoeken aan de golfbaan moet men volgens het hof 17 van de 79 ritten aanmerken als privé. Daardoor had de dga op jaarbasis meer dan 500 km privé gereden. Hij kreeg dus toch te maken met een bijtelling vanwege privégebruik van de auto van de zaak.

Vanaf 2019 minder voordeel van elektrisch rijden

De overheid wil de gunstige fiscale regels voor de elektrische auto beperken. Vanaf 2019 levert een ‘dure’ elektrische auto van de zaak een hogere bijtelling voor het privégebruik op. Als de auto namelijk duurder is dan € 50.000, geldt voor het meerdere een bijtelling van 22 in plaats van 4%. Bovendien zal vanaf 2021 ook voor elektrische auto’s een bijtelling van 22% gelden. Echter bij een verandering van de bijtellingspercentages heeft men wel te maken met overgangsrecht. De bijtelling die geldt op het moment van aankoop van de (elektrische) auto, geldt in principe voor zestig maanden. Voor een volledig elektrische auto betaalt u nu geen motorrijtuigenbelasting. Een plug-inhybride kost u nu maar de helft van de normale motorrijtuigenbelasting. Deze regelingen in de motorrijtuigenbelasting blijven waarschijnlijk bestaan tot 2021. Voor volledig elektrische auto’s betaalt u bij aanschaf geen bpm. Ook dit blijft naar verwachting zo tot 2021.

Tip!
Bent u van plan een elektrische auto aan te schaffen? Dit kunt u het beste nog in 2018 doen. Met optimaal gebruik van het overgangsrecht profiteert u dan nog tot 2023 van de lage bijtelling van 4%.

Buitenlandse rit kan ook tot kwalificatie gebruikte auto leiden

Op de bpm die u bij registratie van een auto in Nederland moet betalen, mag u een korting toepassen als sprake is van een gebruikte auto. Hebt u een auto in het buitenland als nieuw gekocht en later in Nederland laten registreren? Dan gaat het volgens de Hoge Raad om de staat van de auto op het moment waarop het belastbare feit plaatsvindt. En het belastbare feit voor de bpm is de registratie in het Nederlandse kentekenregister. Het is mogelijk dat u al in het buitenland voldoende kilometers met de auto hebt afgelegd om deze te laten kwalificeren als gebruikte auto. De Hoge Raad merkt nog op dat de intentie waarmee een en ander heeft plaatsgevonden niet van belang is voor de beoordeling van de staat van de auto.