Facebook pagina Acta SynergiaTwitter pagina Acta SynergiaLinkedIn pagina Acta Synergia

Slide background

Bekijk hier het fragment over Acta Synergia in het RTL-Z programma "De Barometer".

Acta Synergia

Auto

Augustus 2023. Over dit onderwerp onder andere:

Ook voor 'oude procedure' geldt boeteverlaging MRB

Tot en met 30 juni 2023 hanteerde de Belastingdienst als beleid dat de verzuimboete vanwege het niet (tijdig) betalen van de motorrijtuigenbelasting (MRB) maximaal 100% bedroeg. Op 1 juli 2023 is op grond van het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst de verzuimboete in beginsel maximaal 50%. Deze boeteverlaging werkt ook door naar lopende procedures over voorafgaande jaren. Zo had in een zaak voor rechtbank Zeeland-West-Brabant de inspecteur op 15 april 2021 aangekondigd dat hij een kentekenhouder een verzuimboete zou opleggen voor het niet tijdig betalen van de MRB. Deze verzuimboete bedroeg 100% van de na te heffen MRB. De kentekenhouder is vervolgens in beroep gegaan. De rechtbank stelt ten eerste dat per 1 juli 2023 het beleid met betrekking tot verzuimboetes bij naheffingsaanslagen MRB is gewijzigd. Nu bedraagt de betalingsverzuimboete in beginsel hooguit 50% van de onbetaalde MRB. De rechtbank halveert daarom de eerste boete. Vervolgens vindt nog een vermindering plaats van 5% vanwege de onredelijk lange duur van de procedure. Uiteindelijk is de naheffingsaanslag verlaagd van € 2.567 naar € 1.218.

Let op!
Het wettelijk maximum voor de betalingsverzuimboete is een vast bedrag (€ 5.514 in 2023).

Ondernemers hebben twijfels over elektrisch rijden

ANWB Zakelijk heeft in maart 2023 onderzoek gedaan naar hoeveel ondernemers al elektrisch rijden en hoe zij daarover denken. Daarnaast is gekeken naar type voertuig, beroepsgroepen en het aantal gereden kilometers. Het onderzoek is gehouden onder 633 zzp’ers en mkb’ers die te maken hebben met zakelijke mobiliteit. Ondanks de fiscale faciliteiten die rijden met elektrische auto’s stimuleren, zijn er veel ondernemers die het problematisch vinden om te gaan rijden met een elektrische auto. Zo blijkt dat 57% van de ondervraagde ondernemers de actieradius van elektrische auto’s onvoldoende vindt. Andere nadelen zijn te weinig openbare oplaadpunten (29%) en zorgen om de levensduur van de accu (27%). Maar het grootste nadeel is volgens 69% van de ondernemers de aanschafprijs. Zo’n 57% van de ondernemers die dieselauto’s of -bussen hebben, schat in dat het voor hun werk niet mogelijk is om elektrisch te rijden. Van ondernemers die als brandstof benzine gebruiken, denkt 34% dat het niet kan. Van de ondernemers die hybride rijden, sluit slechts 26% het elektrisch rijden uit.

Onbevoegd BPM-gemachtigde: geen immateriële schadevergoeding

In twee BPM-zaken voor rechtbank Gelderland is de vraag opgekomen of de optredende gemachtigde wel bevoegd was. In deze procedure heeft de inspecteur correspondentie per e-mail met de belanghebbende kentekenhouder overlegd. Hierin heeft de kentekenhouder verklaard dat zonder zijn toestemming een bezwaarprocedure is gestart. Zijn handtekening is zelfs zonder zijn medeweten gebruikt. De rechtbank meent dat onder deze omstandigheden onvoldoende aannemelijk is dat de gemachtigde bevoegd beroep heeft ingesteld. De rechtbank verklaart daarom de twee beroepschriften ongegrond. Bovendien kent de rechtbank de kentekenhouder geen immateriële schadevergoeding toe. Aangezien hij nooit beroep heeft willen instellen, ontbreken immers de spanning en frustratie.

Academy

Eigenaar of medewerker van een accountants- of administratiekantoor?
Maak dan kennis met onze actualiteitensessies en/of intervisiebijeenkomsten.