Nieuws december 2023

Auto

Wil een IB-ondernemer met een auto van de zaak voorkomen dat een bijtelling op zijn belastbare winst plaatsvindt vanwege mogelijk privégebruik? Dan zal hij overtuigend moeten aantonen minder dan 500 privékilometer te hebben gereden met die auto. Hof Den Bosch heeft dat ook voorop gesteld in een onlangs gepubliceerde zaak. Het hof heeft ook opgemerkt dat aan een administratie die achteraf is opgesteld, minder bewijskracht toekomt dan aan een dagelijks bijgehouden kilometeradministratie. Bovendien had de ondernemer in deze zaak in het hoger beroep een tweede rittenregistratie overlegd. De inspecteur heeft de tweede rittenregistratie op diverse onderdelen betwist. De ondernemer ging vervolgens in op de geconstateerde verschillen. Hij verklaarde hoe hij de desbetreffende ritten in de nieuwe (tweede) rittenadministratie had moeten opnemen. Maar dat doet in de ogen van het hof afbreuk aan de door nieuwe (tweede) rittenadministratie en de daaraan toe te kennen bewijskracht. De ondernemer heeft daardoor niet kunnen aantonen minder dan 500 privékilometers te hebben gereden.

Constateert de Belastingdienst dat op één dag met betrekking tot verschillende auto’s niet is voldaan aan de voorwaarden van de handelaarskentekenregeling? Dan nog mag de fiscus maar één keer motorrijtuigenbelasting (MRB) naheffen. Dit geldt ook als de waarnemingen betrekking hebben op verschillende auto’s. Als beide waarnemingen zeer kort na elkaar op dezelfde dag hebben plaatsgevonden, mag de Belastingdienst maar één naheffingsaanslag opleggen. Daarom heeft Rechtbank Den Haag in een recente zaak een van de twee opgelegde naheffingsaanslagen MRB vernietigd. De boete over de andere aanslag blijft in stand. Een houder van een handelaarskenteken moet namelijk zich bewust zijn van de voorwaarden van de regeling, aldus de rechtbank.

Let op!
Het naheffingstijdvak is in principe twaalf maanden. Daarbij is de laatste dag de dag waarop de fiscus constateert dat niet aan de voorwaarden van de handelaarskentekenregeling is voldaan.

De subsidie voor nieuwe elektrische auto’s blijft volgend jaar toch € 2.950. Dit schrijft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief over het onderzoeksrapport ‘De rol van de SEPP bij aanschaf van een elektrische auto’. Met deze aanpassing hoopt de staatssecretaris de regeling voor particuliere nieuwe EV’s weer iets aantrekkelijker te maken in 2024. In het aanvullende klimaatpakket van dit voorjaar is het kabinetsvoornemen opgenomen om de subsidieregeling voor gebruikte elektrische auto’s te verlengen tot en met 2029. Nadere vormgeving van deze verlenging (o.a. hoogte subsidiebedrag, catalogusprijs, minimale leeftijd voertuig, etc.) moet nog worden uitgewerkt. De (nieuwe) verlengde regeling zal met een voorhangprocedure in de loop van 2024 aan de Kamer worden voorgelegd.

Academy

Eigenaar of medewerker van een accountants- of administratiekantoor?
Maak dan kennis met onze actualiteitensessies en/of intervisiebijeenkomsten.

Acta Synergia logo

(033) 303 4200
info@actasynergia.nl
Ds. Kuypersstraat 16S Nijkerk