Facebook pagina Acta SynergiaTwitter pagina Acta SynergiaLinkedIn pagina Acta Synergia

Slide background

Acta Synergia

Auto

Augustus 2019. Over dit onderwerp onder andere:

Bij vermogensetikettering auto’s telt alleen kilometergrens

Rechtbank Noord-Nederland stelt dat bij het beantwoorden van de vraag of een auto van een ondernemer keuzevermogen of verplicht privévermogen is, men een aantal stappen moet nemen. Ten eerste moet de ondernemer aannemelijk maken dat hij de auto op zijn minst in enige mate zakelijk heeft gebruikt. Is dat niet het geval, dan is sprake van verplicht privévermogen. Als de ondernemer de auto wel in enige mate zakelijk gebruikt, is de auto keuzevermogen tenzij de ondernemer de auto (nagenoeg) uitsluitend gebruikt voor zakelijk of privégebruik. Normaal gesproken wordt (nagenoeg) uitsluitend uitgelegd als minstens 90%. Maar al in 2001 kwam de Hoge Raad tot een afwijkende uitleg. Volgens deze uitleg is een auto verplicht ondernemingsvermogen als het privéverbruik minder dan 500 privékilometers bedraagt. De rechtbank concludeert dat deze afwijking beide kanten opwerkt. De kilometergrens is dus ook bepalend bij het vraagstuk of sprake is van keuzevermogen of verplicht privévermogen. De rechtbank oordeelt dat een auto keuzevermogen is in plaats van verplicht privévermogen, zodra de ondernemer meer dan 500 zakelijke kilometers heeft gereden.

Vanaf 1 juli 2020 nieuwe basis voor BPM-tarieven

Hoeveel BPM autobezitters moeten betalen, is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de desbetreffende auto en de BPM-tarieven. Vanaf 1 juli 2020 worden de BP-tarieven gebaseerd op een nieuwe CO2-testmethode: de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Uit onderzoek van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) blijkt dat WLPT beter inzicht geeft in het werkelijke brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van personenauto’s dan de vorige methode. Onder de nieuwe test is de CO2-uitstoot van auto’s onder deze nieuwe test gemiddeld hoger. Het kabinet wil echter niet dat alleen al door deze nieuwe testmethode de BPM stijgt. Daarom zal het kabinet de CO2-tarieven van de BPM per 1 juli 2020 naar beneden bijstellen. Zo blijft de gemiddelde BPM per auto naar verwachting ongeveer hetzelfde. Toch kan de BPM op sommige auto’s hoger worden, terwijl de BPM op andere auto’s lager uitpakt.

Academy

Eigenaar of medewerker van een accountants- of administratiekantoor?
Maak dan kennis met onze actualiteitensessies en/of intervisiebijeenkomsten.